HTM doet nieuwe order bij Daimler

V.l.n.r. staan op de foto Karen Bosch (HTM), Jeffrey Keus (portefeuillehouder OV MRDH), Rien Heilbron (HTM), Joost van der Bijl en Dirk Meppelink (Daimler Buses NL)

De directies van HTM en Daimler Buses schreven vandaag hun handtekening onder het contract voor de levering van 95 elektrische bussen, plus opties en de bijbehorende laadinfrastructuur door ABB E-Mobility en Batenburg Installatietechniek. Het gaat om een mix van elektrische bussen van het type Mercedes Benz eCitaro en eCitaro G.

Met de komst van deze nieuwe elektrische bussen is HTM eind 2024 de eerste stadsvervoerder die beschikt over een volledig emissievrije bus- en tramvloot.De nieuwe bussen gaan vanaf volgend jaar de huidige aardgasbussen vervangen.

De eCitaro is een lagevloer stadsbus en daarmee goed toegankelijk voor alle reizigers. Ze is 12 meter lang en de gelede eCitaro G 18 meter. Beide bussen zijn 2,55 m breed. De gelede bussen hebben meer capaciteit en komen te rijden op drukke buslijnen als 23, 24, 25 en 26. Daarmee kunnen meer reizigers met de bus comfortabeler reizen. 

Afscheid

Met de ondertekening van het contract zet HTM een volgende stap in het afscheid nemen van de welbekende aardgasbussen. Die reden inmiddels zo’n 14 jaar en vervoerden vele reizigers naar tevredenheid. En dat zullen zij het komende jaar ook nog doen. Maar het einde van hun levensduur komt echt in zicht.

Duurzaam

HTM maakte – net als de andere OV-bedrijven in de regio – met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag afspraken over de inzet van schone bussen om zo een bijdrage te leveren aan de verlaging van de CO2-uitstoot. Het is de bedoeling dat in 2030 er alleen nog zero-emissiebussen rijden in de 21 gemeenten die samenwerken in de MRDH. Daarmee dragen de OV-bedrijven bij aan een regio waarin je prettig kunt wonen en werken.

De komende periode gaat HTM met Daimler Buses aan de slag voor een definitief ontwerp. Daarna is bekend hoe de eCitaro en eCitaro G van HTM er zowel van binnen als buiten daadwerkelijk uit komen te zien.